«

»

Frank Bakker hangt de helm aan de wilgen

Na 12 jaren te hebben geracet, waarvan 7 seizoenen voor het Performance Racing Achterhoek team, heeft Frank besloten te stoppen. De laatste 2 seizoenen op de Kawasaki ZX10 gingen niet zoals verwacht en de prestaties bleven helaas uit.

 2-IRRC Hengelo 2012 foto Henk Teerink (39)

Na zeven mooie jaren heeft Frank besloten te stoppen met racen. De laatste twee seizoenen gingen op sportief gebied, niet zo als het team en Frank het graag wouden. Frank kon geen goed vertrouwen vinden met de Kawasaki. Dit lag grotendeels niet aan Frank zelf. Het team had moeite om een goede afstelling voor de motor te vinden. Ondanks de slechte tijd waarin Frank deze beslissing heeft genomen, respecteren wij zijn besluit.

 

7 mooie jaren
Het team heeft met Frank zeven mooie jaren gehad, waarin er vele hoogtepunten, maar ook dieptepunten. Frank en het team zijn in de loop der jaren een goede combinatie geworden. In 2008 begon Frank voor ons te rijden in de 250cc klasse. Dat jaar besloten we om voor het kampioenschap te gaan. Ondanks dat Frank wel diverse podiumplaatsen wist te bemachtigen. Lukte het net niet op de laatste 250cc kampioen van Nederland te worden en eindigde hij 2de achter Ronald Beitler. Omdat dit het laatste jaar was van de 250cc klasse, besloten om het volgend jaar ONK Dutch Supersport te gaan rijden. Voor dit jaar werd een nieuwe Yamaha R6 aangeschaft. Deze overstap koste weinig moeite voor Frank, hij was al snel gewend aan de 600cc machine. Ondanks de makkelijke overstap en de goede resultaten bleek Frank dat jaar niet echt zadelvast te zijn waardoor er vaak grappen werden gemaakt zoals ‘’Zou je hem niet eens vastmaken met trekbandjes.’’ Het seizoen 2010 besloten we om IRRC te gaan rijden, hiervoor werd een Yamaha R1 aangeschaft. In het eerste jaar moest Frank echt wel wennen aan de 1000cc Superbike machine en de circuits. Het was een jaar met ups en downs qua resultaten, we sloten dit seizoen af op een 8ste plaats in het kampioenschap. Een seizoen later in 2011, gingen we voor een eindklassering bij de eerste drie. Frank wist in dat jaar alle races op het podium te eindigen, Door dit goede seizoen werden we knap tweede in het kampioenschap. Na twee keer net geen kampioen te zijn geworden (250cc en IRRC) hadden we ons al doel gesteld om in 2012 voor de titel te gaan. Helaas startte dit seizoen met een domper doordat Frank een blessure aan zijn pink opliep tijdens de voorjaarstest in Aragon. Hierdoor ging het eerste weekend in Schleiz wat moeizaam voor Frank. Hij maakte het tijdens de thuisrace in Hengelo helemaal goed, Frank wist in zijn 7 jaren bij het Performance Racing team zijn mooiste overwinning te behalen, Hij won met overmacht beide IRRC wedstrijden en wist daarmee alle mensen op de banken te krijgen. Deze wedstrijden zal bestempeld worden als een van zijn beste wedstrijd en mooiste momenten met het team. Hij wist dat jaar nog een aantal podium plekken te behalen, helaas kwamen we dat jaar net te kort voor het kampioenschap. Voor het seizoen 2013 werd er een splinter nieuwe Kawasaki ZX10R aangeschaft, met deze investering hoopten we dit jaar voor het kampioenschap te gaan. Iedereen was zeer enthousiast en Frank wist ook in de eerste wedstrijd in Hengelo zijn eerste podium plek te pakken. Helaas werd de goede lijn niet doorgezet en bleven de resultaten wat achter, dit lastige seizoen werd gekenmerkt door zijn crash in Chimay waarbij Frank zijn sleutelbeen brak. Dit jaar eindigde we uiteindelijk op een 8ste plaats in het kampioenschap. Voor het seizoen 2014 werd besloten om weer op de Yamaha R1 te stappen, omdat de kennis ontbrak om de Kawasaki goed afgesteld te krijgen. Helaas begon het jaar weer met een domper doordat de Yamaha gelijk kapot liep en Frank weer genoodzaakt was om op de Kawasaki te stappen. Ondanks dat er steeds progressie werd geboekt met de afstelling kreeg Frank geen vertrouwen in de Kawasaki. Desondanks werd Frank toch nog in 3de in het kampioenschap.

Voor 2015 werd er in de winter alles aan gedaan om de Kawasaki voor dit seizoen goed aan het lopen te krijgen. Hierbij wisten in de voorjaarstraining veel progressie te boeken. Frank reed mee in de 1ste ONK van dit seizoen omdat hij niet mee kon op voorjaarstraining. Frank had ondanks de vele verbeteringen nog geen vertrouwen in de motor. Dit heeft hem doen besluiten een punt achter zijn race carrière te zetten.

ONK en IRRC Hengelo 2013. foto Henk Teerink (20)

Hieronder Frank zijn Reactie:

Frank: “Ik had de hoop dat het dit jaar beter zou worden. Het team had hard gewerkt om de motor voor elkaar te krijgen, zowel de vering als het motorische gedeelte werden aangepast. De eerste test voor mij in Croix liep helaas anders dan verwacht, het weer werkte hier ook niet echt aan mee.

De eerste wedstrijd op het droge voelde de motor niet goed, na wat aanpassingen voor de tweede wedstrijd ging het wel beter maar nog niet voldoende om mijn twijfels voor komend seizoen weg te halen. Ik kon merken dat het ook een teleurstelling was voor het team na al dat harde werk van de afgelopen winter. Na een moeilijk besluit en al eens contact met Tonny te hebben gehad, heb ik toch besloten niet door te gaan. Beginnen aan een seizoen zonder een goed vertrouwen te hebben in een motor, is vooral op de irrc circuits niet verantwoord. Alles moet kloppen om goed en veilig te kunnen racen.  Ik ben me ervan bewust dat het seizoen al bijna begint en om het nu te communiceren is van mij een fout geweest. Ik had eerder mijn twijfels al eens moeten bespreken met het team, nogmaals excuses hiervoor. Aan het seizoen beginnen en als de resultaten uitbleven halverwege stoppen was ook geen optie”.

“Ik wil hierbij  alle sponsoren bedanken voor de steun in de afgelopen jaren en natuurlijk het hele team met in het bijzonder Tonny Wassink die altijd voor mij klaar stond. Ik zal alles wat hij voor mij gedaan heeft nooit vergeten en kan hem dan ook niet genoeg bedanken voor alles! Ik heb van alle seizoenen genoten ook al ging het niet altijd zoals het moest, we hebben veel hoogte punten gehad en altijd leuk meegedaan in het kampioenschap. Helaas  is het niet gelukt om de hoogste trede in het kampioenschap te behalen, maar met de dubbele overwinning in Hengelo 2012 voelde dat wel zo! Toch denk ik dat dit besluit  het beste is voor het team en mij. Soms moeten dingen gewoon vernieuwen en jong talent de kans krijgen. We zijn gelukkig goed uit elkaar gegaan en ik zal komend weekend bij het team aanwezig zijn om het team aan te moedigen en te helpen waar het kan.”

Ik heb besloten na 12 jaar te stoppen met racen.

Na 2 slechte seizoenen met de zx10, heb ik geen vertrouwen meer om nog een seizoen te gaan rijden.

Het team heeft hard gewerkt om de motor beter te krijgen en volgens mij is die ook wel beter geworden maar het vertrouwen is er niet meer. Ik wil graag alle sponsoren bedanken voor alle steun de afgelopen jaren en uiteraard Tonny Wassink, Arno Wassink, Henk Wassink, Hans Overmaat, Kai Zweverink, Stefan Bohms, Roel van Winkoop voor hun steun/hulp! echt super bedankt!

 

Wij willen Frank bedanken voor de geweldig 7 jaar dat hij bij ons gereden heeft. We hebben veel mooie momenten beleefd, veel lol met elkaar gehad en veel mooie prestatie geleverd met als hoogtepunt zijn dubbele overwinning in het IRRC van 2012. Ondanks het laten bekend maken van zijn beslissing, staan we voor de volle 100% achter zijn beslissing. We zullen als vrienden uit elkaar gaan en de mooie herinneringen koesteren.