Gemengde gevoelends tijdens ONK HAMOVE Wegraces voor Frank Bakker en Performance Racing

In het weekend van 6, 7 en 8 september werd er een evenement georganiseerd voor het ONK oftewel Open Nederlands Kampioenschap wegrace. Dit werd gedaan door de Hamove De Hengelose Auto en Motor Verenging. Voor Performance Racing Achterhoek voelde dit toch een beetje als een thuisrace al was het dan niet op de Varsselring in Hengelo. Frank Bakker maakte dit weekend zijn rentree naar lang weg geweest te zijn door een sleutelbeenbreuk.

1265490_485727791522407_1781488837_o

Vrijdag

Al op vrijdag werd er getraind en was het even een kwestie van wennen voor Frank. Deze dag werd goed benut door te zoeken naar de juiste afstelling van de Kawasaki ZX10-R. Frank wist vrijdag zijn snelste tijd in de laatste vrije training neer te zetten, een 1.45.1. Dat was iets waar nog zeker geen genoegen mee werd genomen en het was de bedoeling dan ook om de tijden op de zaterdag naar beneden te krijgen. Ook moest er nog veder gezocht worden naar een juiste afstelling.

 

Zaterdag

De zaterdag stond zoals gewoonlijk in het teken van de twee kwalificatietrainingen. Altijd een spannend moment waarbij iedere coureur zijn tijd omlaag wil gooien om zo het beste plaatsje op de grid te bemachtigen.

 

QP1 ONK Dutch Superbikes

Om 11.10 uur was het de beurt aan de mannen uit de Dutch Superbikes om hun eerste kwalificatie van de dag te verlijden. Het was koud en nat op het TT circuit. Voor Frank was het dan weer even wennen en kijken hoe het zou gaan. Aan het eind van de eerste kwalificatie stond er een tijd op de klok van 1.45.8 dit was goed voor een voorlopige 20ste plek op de start grid. Iets waar Frank en het team verre van tevreden mee waren want het moest een stuk beter kunnen.

1150567_485727821522404_519676998_o

QP2 ONK Dutch Superbikes

Het was  nog altijd nat op het TT circuit en de regen was er ook niet echt minder opgeworden in tegendeel zelfs. Dit zou het voor Frank en het team niet makelijker maken. Frank zou er veel moeite mee gaan krijgen op zijn kwalificatie sessie van de ochtend te overtreffen. De verwachting bleek helaas de waarheid te zijn Frank kon niet echt een goede tijd neerzetten. Hier baalde hij uiteraard van want we wouden toch wel proberen om veder naar voren te komen in het veld want een 20ste plek was niet waar Frank hoorde en wilde staan. Frank maakte in de tweede kwalificatie dan ook geen meters en bleef zijn op een 1.45.8  hiermee stond hij dus voor de race day op een P20 op de grid. Frank en het team waren teleurgesteld want het anders moeten lopen. Ook de regen was zeker een spelbreker

 

Race Day

1265361_485726841522502_443655261_o

Toen we in de ochtend wakker werden en naar buiten keken zagen we dat het kei en keihard regende. Dit beloofde niet veel goeds voor de dag van vandaag en er werd gevreesd voor twee regen races.  Tijdens de warming-up was het voor Frank even een kwestie van de Kawasaki aanvoelen in de regen en een goed gevoel krijgen

 

Race 1

Frank vertrok vanaf P20 en had een zeer goede start en kwam als vijftiende de eerste ronde door. Frank zat in een groepje van vijf coureurs en wist hier goed bij te blijven. Dit groepje bestond uit de plaatsen 15 t/m 10, Kort achter dit groepje zaten ook de nummers 16 en 17! Frank kon goed bij het groepje van vijf man blijven. Sterker nog hij kon steeds meer naar voren komen. Op een gegeven moment lag Frank op P11 dit hield hij 2 a 3 ronde zo vol. Daarna liet Frank zien dat hij nog meer in zijn mars had door naar P9 op te stomen. Frank die 9de lag wisselde steeds van positie met de coureur die op dat moment op P8 lag. Aan het einde van de race moest Frank nog twee plaatsen weggeven, maar wist de race als 10de te finishen!!  Dit was natuurlijk een geweldige prestatie waar het team en Frank zeer tevreden mee waren! Op naar race twee.

1278004_485727528189100_1993220018_o

Race 2

De tweede race van de ONK Superbikes werd laat op de middag verreden. Intussen was het droog op het circuit en was er soms zelfs een glimp van de zon op te vangen. Het team het wat afstellingen aan de Kawasaki ZX10-R veranderd. Zo had Frank aangegeven dat hij nog teveel tijd verloor in de bochten. Hopelijk zou dat in race twee minder zijn.

 

Frank kende niet z’n goede start als in race 1 en kwam op de 17de plek de eerste ronde door. Na een aantal ronde soms iets naar voren te komen of een plekje terug te vallen kon Frank toch steeds meer grip op de wedstrijd krijgen. Het begon weer net als op de eerste race te lijken en hij kon zich naar de 15de plek toe knokken. Nadat hij daar was beland ging Frank nog veder op jacht naar voren. Dit lukte hem en hij kwam op de 13de plek terecht Dit ging lekker en zo kon je zien dat hij steeds meer naar voren kwam. Frank kon aan het einde van de race ook de man voor hem nog inhalen en lag zo op een mooie 12de plaats. Maar toen ging het mis… In de GT ging Frank eraf.. en dat net voordat hij de finish vlag zou zien. Zonde was het want als hij niet was gevallen had hij de race op een mooie 12de plek af kunnen sluiten. Het zou zo mooi zijn geweest maar dat was dus niet het geval, de wedstrijd eindigde voor Frank in de grindbak.  Jammer maar het is nou eenmaal gebeurt.

1233286_485727854855734_186342028_o

We kijken met gemengde gevoelens terug op dit weekend de eerste race was super met een 10de plek en de tweede was ook goed alleen zonde van de val partij. Het was niet nodig geweest maar het is nou eenmaal gebeurt en dat kun je niet terug draaien!

 

Het team en Frank hebben nu een weekend rust en tijd om de schade te bekijken en te repareren. Het weekend daarop staan de 8ste, 9de en 10de wedstrijd voor het IRRC op het programma. Dit is de laatste ronde in het IRRC kampioenschap en word zoals gebruikelijk verreden in het Oost Duitse Frohburg

 

Namens Performance Racing Achterhoek,

Kai Zweverink

 

 

Deel op social media: