«

»

ONK Pinksterraces Oss 2013 kent veel problemen voor Performance Racing Achterhoek

Tijdens het pinksterweekend werden traditioneel getrouw de ONK Pinksterraces verreden op het stratencircuit Paalgraven in het Brabantse Oss. Het Performance Racing Achterhoek team verscheen hier dan ook aan de start met coureur Frank Bakker op een dikke Kawasaki ZX10R.

 foto Damon Teerink (1)

Al op zaterdagmiddag vertrok het team met de Performance Racing Achterhoek truck vanuit de Achterhoek  richting het Brabantse land. Aangekomen in Oss was het tijd om samen met het  Promemo Racing team van Moto3 rijdster Tasia Rodink de tent op te zetten, waarmee we dit weekend samen in 1 tent stonden.

 

Trainingsdag

Zondag 19 mei 1e pinksterdag stonden er twee kwalificaties en een vrije training op het programma. Tot onze verbazing was er een zonnetje te zien op het Paalgraven circuit. Dit beloofde veel goeds voor een mooie trainingsdag.

 

Vrije training

Onder een langzaam doorbrekend zonnetje werd om 9.00 de vrije training voor de Dutch Superbikes verreden. Deze training bestond uit tien minuten en hier was het dan ook zaak voor Frank om de baan goed te verkennen en zijn juiste rempunten te vinden.

ONK Wegraces Oss 2013 foto Henk Teerink (473)

QP1 ONK Dutch Superbikes

Rond de klok van kwartover elf was het tijd voor de mannen van de Dutch Superbikes om hun eerste kwalificatietraining van de dag te verrijden. Ook Frank had er zin in en had vertrouwen in een goede eerste kwalificatie. Frank reed meteen al lekker rond en had er zin in. Je kon zien dat Frank al harder ging dan vorige week in Hengelo. Aan het eind van de eerste kwalificatie stond er een tijd op de klok van 1.39.7. Daarmee stond hij voorlopig als dertiende getraind.

ONK Wegraces Oss 2013 foto Henk Teerink (968)

QP2 ONK Dutch Superbikes

Het zonnetje was steeds meer gaan schijnen op het Paalgraven circuit en als je uit de wind zat was het goed vertoeven.. Om 14.00 ging de tweede kwalificatie van de ONK Dutch Superbikes van start. Frank en het team hadden er weer veel zin in en waren erg benieuwd hoe QP2 zou verlopen. Frank begon weer goed aan zijn training en gaf de Kawasaki ZX10 zijn sporen. Met een tijd van 1.39.1 stond Frank voor de wedstrijd op P15. Hij was hier absoluut niet blij mee en gaf aan dat als hij naar een bocht toe remde de motor alle kanten op stuiterde. De motor mot door de bocht heen glijden en niet stuiteren, dit was dus niet de bedoeling.. In de avonduren werd er dan ook hard gesleuteld, er werden namelijk 2 veren uit de koppeling verwijderd voor de anti slipper kluts.. Hopelijk zou het probleem daarmee verholpen zijn..

 

Racedag

Toen we met z’n allen ontwaakt waren uit onze nachtrust zagen we dat het buiten grijs was en dat er hier en daar druppels naar beneden kwamen. En met een race die pas om ongeveer half zes verreden zou gaan worden, zagen we het zwaar in wat het weer betreft.

ONK Wegraces Oss 2013 foto Henk Teerink (961)

Race

Na een lange dag gewacht te hebben en naar andere races te hebben gekeken, was het om half zes dan eindelijk zo ver de kanonnen van het ONK Superbikes mochten van start gaan. Na de eerste ronde kwam Frank als zestiende door en had dus geen goede start gehad en had daarmee 1 plaats verloren ten opzichte van zijn startpositie. Hij zat in een groepje met twee anderen en kon naar de veertiende plaats toekomen en kon daarna wegrijden van het groepje. Doordat er voor Frank iemand viel schoof hij op naar plaats dertien. Aan het einde van de race kreeg Frank wat problemen met remmen en met de banden, hierdoor verremde hij zich bij de laatste bocht in de 1 na laatste ronde. In de laatste ronde kon hij hem niet meer terug pakken en finishte als veertiende.

ONK Wegraces Oss 2013 foto Henk Teerink (447)

We zijn tevreden met de eerste twee ONK pintjes, maar er valt nog een hele hoop werk te doen wat betreft de afstelling van de motor. Over 3 weken reizen van wij af naar het Belgische Oostende voor de 2e ronde van het IRRC. Wij zullen dan ook veder gaan zoeken naar een betere set-up en afstelling van de motor.

 

Namens Performance Racing Achterhoek,

Arno Wassink en Kai Zweverink