Ilja Caljouw: ”Van ieder raceweekend een feest maken met mooie prestaties”

Naast Joey den Besten, die dit jaar de overstap maakt naar de Superbike klasse van het IRRC, is het Ilja Caljouw die nieuw is binnen het Performance Racing team Achterhoek. De coureur uit Smilde gaat uitkomen in de Supersport klasse van het IRRC en is in 2018 tot nu toe de enige vaste Nederlandse deelnemer in dit veld. Hij gaat in deze klasse van start op een Yamaha R6. Tijd om eens nader kennis te maken met de Drentse coureur.

Ilja, om te beginnen, stel je even voor.
Ik ben Ilja Caljouw, 30 jaar oud en in het dagelijks leven werk ik in de bediening van een hotel-restaurant. Ik ben geboren in Etten-Leur maar ik woon inmiddels al weer meer dan 10 jaar in Drenthe.

Kun je wat meer vertellen over het verloop van jouw racecarrière tot nu toe en hoe deze tot stand is gekomen?
Ik ben op mijn 18e begonnen in de Suzuki SV cup omdat dit de enige klasse was die ik kon betalen. In deze klasse heb ik tot en met 2010 gereden. Dat jaar werd ik met 5 overwinningen uit 10 races 2e in het eindklassement. Daarna stapte ik over naar het ONK Dutch supersport. Het eerste jaar ging veel mis, daarna werd het beter. Toch was het in deze klasse altijd behelpen met een minimaal budget. Mede daarom stapte ik in 2015 over op het IRRC.

Het IRRC is niet nieuw voor je. Wat vind je van het kampioenschap en wat maakt het volgens jou anders dan andere kampioenschappen?
Ik stapte over op dit kampioenschap omdat de stratencircuits budgettair een stuk beter te doen zijn. Het eerste jaar werd ik negende in de eindstand zonder één nieuwe band te steken dat is een wezenlijk verschil met de kampioenschappen op permanente circuits. Tijdens dat eerste jaar werd ik verliefd op de stratencircuits. Het geeft zo’n kick om op deze banen te rijden en te doen wat eigenlijk niet mogelijk zou moeten zijn.
Daarnaast is het publiek mega-enthousiast en de sfeer in het rennerskwartier is veel relaxter dan het in het ONK was.

Wat is jouw favoriete circuit in de IRRC?
Horice vond ik een geweldige baan om te rijden en ook Hengelo vind ik een prachtig mooi circuit.

In 2018 ga je rijden voor Performance Racing Achterhoek. Hoe is deze samenwerking tot stand gekomen?
In mijn eerste jaar IRRC ging ik mee met Performance Racing naar Finland, daar leerden we elkaar kennen. Afgelopen jaar mocht ik op de reservemotor van het team het laatste race-weekend van het seizoen rijden en dit jaar kom ik het gehele seizoen uit voor Performance Racing Achterhoek.
Waarom het team voor mij heeft gekozen durf ik niet te zeggen maar ik denk dat er weinig rijders zijn in het IRRC die niet voor dit team zouden, willen rijden.

De Yamaha R6 is een nieuwe motor voor je. Wat zijn je verwachtingen hiervan
In Frohburg heb ik al een wedstrijd op de R6 gereden. Het was in het begin wel erg wennen maar uiteindelijk reed ik al een stuk sneller dan het jaar er voor op de Honda. Motorisch is de Yamaha een stuk beter dan ik gewend ben en ik heb er alle vertrouwen ik tijdens de voorjaarstraining vertrouwd ga raken met het stuur- en remgedrag van de motor.

 

Wat kun je voor jezelf als coureur verbeteren nu je voor een team uitkomt in plaats van dat je een eigen team hebt?
Dat begint eigenlijk al in de winterperiode: voorheen was ik veel bezig met de motor en dingen als kuipwerk repareren. Afgelopen winter heb ik ontzettend veel tijd gestoken in fysieke training. Tijdens de race weekenden zullen we in ieder geval veel meer tijd kunnen steken in data analyseren en daarnaast zal ik gewoon veel meer rust in mijn hoofd hebben.

Eind maart ga je voor het eerst testen met het nieuwe team en de nieuwe motor. Wat zijn je verwachtingen van deze test en wat hoop je te bereiken tijdens de eerste kennismaking met de motor?
Ik hoop dat ik een goed gevoel met de motor zal ontwikkelen. Stiekem hoop ik natuurlijk wel een goede tijd te rijden op Val du Vienne om te laten zien dat ik het waard ben om voor dit team te mogen rijden.

Wat zijn je verdere verwachtingen van aankomend seizoen? Durf je een uitspraak te doen over een eventuele eindklassering?
Ik verwacht het hele seizoen competitief te zijn en hoop dat we van ieder weekend een feest kunnen maken. Komend seizoen gaan we in ieder geval proberen minder ziekenhuizen te bezoeken dan afgelopen jaar.
Als het lukt om het hele jaar te blijven zitten ben ik er van overtuigd dat er een mooie eindklassering uit zal rollen. Wat mooi dan precies is, laat ik in het midden.

 

Wij danken Ilja hartelijk voor dit interview. Het Performance Racing en Ilja gaan van 26 t/m 29 maart naar Frankrijk om daar op het circuit van Val Du Vienne de eerste testkilometers van 2018 af te werken. De eerste race voor het IRRC wordt verreden op zondag 6 mei in Hengelo Gld , de thuishaven van het Performance Racing team Achterhoek.

 

 

 

 

Deel op social media: