Goed eerste raceweekend voor Performance Racing Achterhoek met Kawasaki ZX10R tijdens thuisraces op de Varsselring

In het weekend van 11 en 12 mei werd de Varsselring in Hengelo Gld omgetoverd tot een waar motorsportcircus. Hier stonden namelijk de eerste twee wedstrijden voor het International Road Racing Championschip op het programma. Ook werd er gestreden in diverse klasse in het Open Nederlands Kampioenschap. Voor Performance Racing Achterhoek was dit echter een thuiswedstrijd op hun eigen Varsselring. Voor het team beloofde het een druk maar leuk weekend te worden met zowel deelname in de eerste twee IRRC wedstrijden, als deelname in het ONK Dutch Superbikes!

ONK en IRRC Hengelo 2013. foto Henk Teerink (33)

Kwalificaties op zaterdag

Zaterdag stonden voor coureur Frank Bakker maar liefst vier kwalificatietrainingen op het programma. Twee in het IRRC Kampioenschap en 2 in het ONK.

QP1 International Road Racing Championschip

Al op zaterdagmorgen om 9.00 uur stond de eerste kwalificatie voor de mannen van het IRRC op het programma. Voor het team was dit dus vroeg opstaan en direct al aan de bak. Toen we naar buiten keken zagen we dat de lucht bijna zwart en heel donker was.. Dit leidde tot de beslissing dat Frank op de Yamaha R1 zou starten met regenbanden. Dit mede doordat de baan al nat was door de regen die eerder was gevallen. Ondanks de regen weerhield het Frank er niet van om op zijn vertrouwde R1 direct goed te beginnen aan de kwalificatie. Met een 2.02,535 stond hij voorlopig op P2 op de startgrid Al was de tijd nog niet optimaal in de regen was dit voldoend.

ONK en IRRC Hengelo 2013. foto Henk Teerink (11)

QP1 ONK Dutch Superbikes

Nadat er na de eerste kwalificatie van het IRRC al de nodige regen was gevalle, ging het tijdens de eerste kwalificatie van de Superbikes stortregenen. Omdat het zo hard ging regenen besloten we niet te gaan rijden.

QP2  International Road Racing Championschip

Om kwart voor vier maakte Frank zich op voor zijn tweede kwalificatie van het IRRC. Ook deze kwalificatie werd verreden op de R1. Aan het begin van de tweede training was er nog steeds sprake van een drijfnatte baan. .We besloten omdat we in de eerste kwalificatie al een goede tijd neer hadden gezet op een half droge baan, de tweede kwalificatie niet van start te gaan. De baan was nog natter dan in de eerste kwalificatie dus vandaar dat het niet echt zin had om van start te gaan..

Frank over de kwalificaties

De kwalificaties gingen op zich goed. We reden met de R1, aangezien die op regenbanden stond en die voelde gewoon vertrouwd. De tweede kwalificatie van de ONK Superbikes was droog en we konden voor het eerst de ZX10 uitproberen. De voorjaarstrainingen waren een beetje in het water gevallen en het circuit in Frankrijk was eigenlijk te kort/klein voor een Superbikes om de motor af te stellen. We moesten dan ook nog veel aanpassen voor de wedstrijd op zondag.

ONK en IRRC Hengelo 2013. foto Henk Teerink (41)

QP2 ONK Dutch Superbikes

Het was inmiddels droog en eindelijk was het dan zover, Frank kon van start gaan op de Kawasaki ZX10R. Dit was de eerste training dat hij op de Kawasaki reed. We reden zonder quickshifter systeem  (snelschakel systeem). Frank verloor veel tijd doordat hij niet snel kon schakelen en omdat het de eerste keer was met de Kawasaki kwam hij helaas niet veder dan de zestiende plek.

Race Day

Vandaag was het dan zover de racedag was aangebroken. In de warming up van de IRRC reed Frank wat rondjes met de R1. Na een aantal rondjes bleek dat bij die motor de quickshifter kapot was gegaan. Maar als het een beetje droog bleef en we een beetje geluk hadden konden we met de Kawasaki ZX10R van start gaan. Zaterdagavond was er aan die zelfde Kawasaki nog hard gesleuteld. Met behulp van het team van Kerkhoven werd ervoor gezorgd dat de data in orde kwam en dat er een quickshifter op de motor gezet kon worden.

ONK en IRRC Hengelo 2013. foto Henk Teerink (15)

Race 1 IRRC

Om half 1 stond de eerste race voor het IRRC op het programma. De start van Frank was goed en hij kwam als derde de eerste bocht door. Hij moest in de eerste ronden wel twee plaatsen toegeven en kwam als vijfde door. Frank kon redelijk save op de vijfde plek blijven rijden. Soms kwam hij wat dichterbij maar te gelijke tijd verloor hij soms ook wat tijd. Dit had als oorzaak dat Frank zijn ronde tijden niet echt constant waren, want hij had problemen met de remmen.. Met nog drie rondjes  te gaan maakte Frank een remfoutje ergens achterop het circuit. Waardoor hij een plaatje verloor en op de zesde plaats terecht kwam en door ook op finishte.

 foto Damon Teerink (3)

Race 2 IRRC

 Kwart voor drie stond de tweede wedstrijd van de dag op het schema. Met de start kwam Frank nog veel beter weg als in de eerste race en hij pakte kopstart. Maar door dat hij met zijn voorwiel omhoog kwam moest hij wat plaatsen toegeven. De eerste ronde kwam hij als vierde door. Aan het begin van de race kon hij nog goed meekomen met de top drie. Doordat de kopman Virgil-Amber Bloemhard. Ten val kwam pakte Frank de derde plaats. De rest van de race kon Frank redelijk save naar het podium toe rijden en zo pakte hij zijn eerste podium van het jaar met de nieuwe Kawasaki.

Frank over de wedstrijden van het IRRC

1ste Race: Ik had een goede start maar kon het tempo niet volgen. Ik heb nog niet het vertrouwen in de ZX10 die ik wel met de R1 heb. Toch hebben we ons wel verbeterd en voelde de motor al een stuk beter dan zaterdag.

2e Race: Ook voor deze wedstrijd hebben we weer veel aangepast en dat pakte ook weer beter uit.Ik had wederom een goede start en kon de eerste paar rondes redelijk bijblijven.Meer dan de vierde plaats zat er eigenlijk niet in maar doordat de eerste man viel kon ik toch nog naar het podium. Daar was ik natuurlijk wel blij mee (maar ik baalde nog wel dat ik niet snel genoeg was).

ONK en IRRC Hengelo 2013. foto Henk Teerink (20)

Race ONK Dutch Superbikes.

De Superbike race hebben we de Kawasaki nog op een aantal dingen getest. Frank heeft de wedstrijd dan ook niet uitgereden.

Coureur Frank Bakker zegt het volgende over dit weekend;

We zijn op de goede weg en ik hoop dat we de progressie door kunnen zetten in Oss. Er moet nog wel veel gebeuren om op het niveau van vorig jaar te komen en daar overheen natuurlijk maar ik heb er vertrouwen in. De ZX10 is snel en goed genoeg en nou ik nog.

Ik wil graag Hans Smees bedanken voor de hulp met de vering en het sleutelen Bedankt!

En Manfred voor het sleutelen op zaterdag Bedankt!

En Hans Overmaat die eigenlijk vrij was en het toch niet kon laten om te sleutelen en helpen met de afstelling. Bedankt!

Het team wil alle sponsoren en belangstellende bedanken voor het komen naar onze thuisraces. Ondanks het slechte weer en de vele technische problemen is het toch een geslaagd weekend!! In het pinksterweekend zullen wij strijdbaar aantreden in Oss voor de jaarlijkse Pinksterraces. U bent hier ook weer van harte welkom bij ons in de tent..

Namens Performance Racing Achterhoek,

Arno Wassink en Kai Zweverink.

   

 

foto Damon Teerink (2)

  ONK en IRRC Hengelo 2013. foto Henk Teerink (17)

Deel op social media: