Na drie jaar afwezig te zijn geweest op de IRRC-kalender, zijn de races in Oostende weer terug. De baan is hetzelfde als in 2010, toen we daar voor het laatst waren. Ook was het de eerste keer in de IRRC dat de Superbikes en Supersport een aparte wedstrijd reden. Dit weekend reden we in de IRRC en in het OBK Superbike om toch de nodige meters te maken op de motor en om het circuit weer goed te leren kennen. Het hele weekend stond er een straf windje, maar het is gelukkig het hele weekend droog gebleven.
Trainingen OBK Superbike
Om toch wat extra kilometers te maken hadden we besloten om ook in het OBK mee te doen. De eerste training begon redelijk. Frank moest toch even wennen aan de motor en aan de baan maar hij wist zijn tijden steeds te verbeteren. Hij reed niet op de grens omdat er ‘s middags nog een training gepland stond en dit kampioenschap niet het belangrijkste voor ons was omdat wij ons concentreren op het IRRC. Met een snelste tijd van 1.14.2 stond Frank op de 15de plaats getraind. De tweede training startte om 13.50. Frank had in de tussentijd ook al een kwalificatie voor het IRRC erop zitten dus tijdens deze training konden we de tijd nog iets aanscherpen. Maar na drie ronden kwam Frank binnen met een probleem: de motor stotterde op het rechte stuk. In eerste instantie dachten we dat de Quickshifter kapot was of iets anders mechanisch.
Terug in de tent werden de kuipen er snel afgehaald om te kijken wat er mis was. Alle stekkertjes werden nagecheckt en de Quickshifter gecontroleerd maar we konden niks geks vinden. Een kwartiertje voor de tweede kwalificatie van het IRRC werd Tonny getipt door Michael Hofman die zei dat in de brandstofpomp een filtertje verstopt kon zitten. Dus onze monteurs gingen hard aan het werk: de tank werd eraf gehaald, de benzine eruit gehaald en de brandstofpomp uit elkaar gehaald en jawel: een filtertje in de brandstofpomp zat helemaal verstopt. Toen werd alles met een razend tempo weer klaar gemaakt en waren we op tijd klaar voor de tweede kwalificatie van het IRRC.
Trainingen IRRC
De eerste training van het IRRC startte om 12.20 en omdat Frank al in het OBK getraind had kon hij gelijk snelle tijden neerzetten. Hij zat aan het begin van de training constant in de 1.12 te rijden, maar de eerste paar coureurs begonnen al in de 1.10/11 te rijden dus moest er nog iets van de tijd af. Maar in de laatste fase van de sessie begon Frank al dicht in de buurt van de 1.11 te komen en met nog 3 minuten op de klok in de eerste kwalificatie zette Frank een tijd neer van 1.11.8. Daarmee stond hij voorlopig op de 9de plaats. Na het probleem met de motor waren we net op tijd klaar voor de tweede training van het IRRC. Met een nieuw setje banden werd deze training gestart. Frank kon toch niet zijn tijd verbeteren met deze banden omdat hij er de eerste paar ronden aan moest wennen. Dit was de eerste keer dat met Michelin banden werd gereden want normaal rijden we met Pirelli. Toen Frank net wat in zijn ritme kwam werd er een rode vlag gezwaaid en de training werd stop gezet na 5 ronden en de training werd niet meer hervat. Omdat niemand zijn tijd kon verbeteren stond Frank als 9de getraind voor de wedstrijden van zondag.
1ste wedstrijd OBK Superbike
De eerste wedstrijd was op zaterdagavond. Frank startte de race vanaf de 13de plek. Hij had een redelijke start en kon al één plaatsje pakken in de eerste ronde. Hij maakte echter in de eerste bocht een remfout en moest helemaal achteraan aansluiten. Hij reedt vanaf P21 binnen 5 ronden naar P14. Frank wist per ronde een plaatsje op te schuiven en kon op P10 aansluiten bij een groepje. Toch kon Frank niet veel plaatsen winnen en hij kwam als 8ste over de finish. Hij wist zich vanaf de 21ste naar een 8ste plek te rijden wat toch een prestatie op zich was en het gaf een hoop vertrouwen voor de zondag.
Zondag
Zondags was het toch wat kouder en stond er wat meer wind dan op de zaterdag. Eigenlijk zouden we vandaag drie wedstrijden hebben maar we hadden besloten om alleen de IRRC- wedstrijden te rijden. Omdat Frank op de kwalificatiedag ook al veel had gereden wilden we niet gaan forceren.
1ste wedstrijd IRRC
De eerste wedstrijd van het IRRC startte Frank vanaf de 9de plaats maar hij had een slechte start en kwam in de eerste ronde als 12de door. Frank wist zicht goed te herpakken en zich binnen een paar ronden naar de 10de plaats te werken. Hij wist de aansluiting te vinden met een groot groepje voor hem die uit de 4de tot de 10de plaats bestond. Frank wist zich redelijk snel door het groepje heen te werken en toen met nog 3 ronden te gaan op een 6de plaats te rijden. Maar omdat het groepje al aardig uit elkaar was gevallen moest hij eerst nog een gat dicht rijden naar de 5de plek. De race was net te kort om nog voorbij de 5de man te gaan. Omdat er twee gastrijders voor Frank zaten schoof hij op naar een 4de plaats in de uitslag. Met dit resultaat waren we zeer tevreden.
2de Wedstrijd IRRC
De tweede wedstrijd startte om half 5. Frank maakte weer geen goede start mee en verloor gelijk al een paar plaatsen en kwam ditmaal weer als 12de door de eerste ronden. Frank kon vrij snel naar de 8ste plaats rijden maar daarna werd het wat lastiger omdat de coureurs voor hem bijna dezelfde rondetijden reden. Toch kon Frank met iets snellere rondetijden opschuiven naar een 6de plaats en hij maakte ook vrij snel het gaatje naar de nummer 5 dicht. Maar met nog 6 ronden te gaan werd er een rode vlag gezwaaid en werd de wedstrijd stop gezet. Na 10 minuten in de pits te hebben gestaan kwam er een herstart over maar 3 ronden. Dat werd dus een sprint-race. Omdat bij het opstellen wat problemen waren en het wat te lang duurde werden de banden koud. De herstart was heel goed! Frank kwam als 3de de eerste bocht door maar kreeg een highsider die hij net kon opvangen. Daarmee verloor hij veel plaatsen en hij zakte terug naar een 10de plek. Frank wist zich toch nog op te werken naar een 8ste plaats en op die positie finishte hij ook. Omdat de tijden van de eerste en tweede deel van de race bij elkaar opgeteld werden werd Frank uiteindelijk 6de in deze wedstrijd.
Frank over het weekend:
We hebben weer kleine aanpassingen gedaan door het weekend en het gevoel met de motor wordt steeds beter. De kwalificaties waren wat rommelig door tijdnood, maar op zich stonden we er niet verkeerd bij.
De 1ste race had ik een slechte start en daardoor was de wedstrijd tekort om verder naar voren te komen. Ik moet echt gaan werken aan mijn starts; op dit korte baantje is het gewoon moeilijk in te halen en dat kost teveel tijd.
De 2de race was het jammer van de rode vlag en de herstart had eigenlijk geen zin over 3 ronden. Bij de herstart had ik wel een goede start maar helaas werd dat gelijk afgestraft door een bijna-highsider.
Op zich ben ik redelijk tevreden over het weekend en ik hoop dat we de volgende keer weer een stap maken richting het podium.
Dit weekend hebben we weer veel geleerd over de motor en Frank krijgt steeds meer vertrouwen in de motor en hij gaat ook steeds harder. Ondanks de kleine problemen die we gekend hebben zijn we zeer tevreden met de resultaten en we zien dat er nog veel progressie te boeken is voor de rest van het seizoen. Wij willen ook Stefan Bohms bedanken voor het sleutelen en wij willen Olaf Romijn bedanken voor het uitlezen van de motor en Michael Hofman . Dankzij hem konden we het probleem van het inhouden van de motor oplossen anders waren we nog lang aan het zoeken geweest.
Namens Performance Racing Achterhoek.
Arno Wassink