Dit weekend werden de laatste drie IRRC wedstrijden van het seizoen verreden. Dit gebeurde in het oost Duitse plaatsje Frohburg. Omdat Frank in Chimay al drie wedstrijden had gemist stond er voor het kampioenschap betreft niks meer op het spel.
Zaterdag
Omdat het de hele nacht had geregend was de baan op zaterdag ochtend nog nat en begon de eerste training om 9.15 op een natte baan. Het was en waren zeer lastige omstandigheden, want er was op het eerste gedeelte van het circuit nieuw asfalt op gekomen en het was spekglad en de grip was ver te zoeken op dat deel van het circuit. Frank deed de gehele training geen gekke dingen en reed gewoon zijn rondjes om het gevoel weer iets terug te krijgen. Dat resulteerde in een uiteindelijke 10de plaats.
De tweede training startte om half 3. Dit keer waren de omstandigheden nog lastiger als in kwalificatie 1 want de baan was nu half nat en half droog. We besloten om om de Yamaha R1 op regenbanden te zetten en de Kawasaki zx10r op slicks, want als het dan zou opdrogen Frank verder kon op de Kawasaki. Omdat het lastige omstandigheden waren deed Frank rustig aan en ging steeds iets harder toch kon hij geen snelle tijden neerzetten, en op driekwart van de training kreeg Frank problemen met de regenband achter die het niet meer hield en er zelfs happen uit de band waren. Toen stapte Frank over op de Kawasaki, helaas kon hij geen snelle tijd meer zetten omdat de training al voorbij was. Deze lastige kwalificatie pakte slecht uit want Frank wist zich als 20ste te kwalificeren. Dit was dus ook een slecht uitgangspunt voor de drie wedstrijden die dit weekend werden verreden.
1ste wedstrijd
De eerste wedstrijd dit weekend startte om half 5 zaterdag avond, omdat Frank vanaf de 20ste plaats moest starten zou dit geen gemakkelijke race worden. De start was ook niet best en dat hielp ook al niet mee om naar voren te komen, desondanks wist Frank in de eerste ronden al 5 plaatsten te pakken. Hij wist bijna elke ronden wel een plaats te pakken tot het moment dat hij op een 12 plaats kwam te liggen, omdat Frank zijn tijden van vorig jaar niet kon halen en omdat hij nog veel problemen heeft met het af remmen van de Kawasaki had hij het lastige om deze coureurs voorbij te gaan. Toch reed Frank een sterke wedstrijd en wist op te rukken naar een 9de plaats. Op het einde van de wedstrijd was lag frank nog heel even op een 8ste plaats, maar moest dit door een schakel foutje weg geven om uiteindelijk op een 9de plaats te finishen.
Zondag
2de wedstrijd
De tweede wedstrijd startte om 11 uur met een droge baan en het vele publiek langs de baan. De start van Frank was om deze keer maar te zeggen dramatische en verloor bij de start al drie plaatsen. Toch knokte Frank zich terug en om in de eerste ronde als 16de door te komen, hij wist ook deze race steeds wat plaatsen goed te maken tot hij weer op een 12de plaat kwam te liggen. Frank zat in een groepje van vijf coureurs die streden om de plaatsen 8 t/m 12, frank wist steeds een positie te winnen en was in de laatst drie ronden vel in gevecht met een andere Kawasaki coureur. In deze drie ronden wisselde ze een paar keer van positie, hij wist in de laatste ronde achter op het circuit de 9de plaats te pakken en deze niet meer uit handen te geven.
3de wedstrijd
De laatste wedstrijd van het IRRC seizoen 2013 startte om kwart voor 3. Donkere wolken pakte zich samen boven het circuit maar gelukkig bleef het droog. Frank begon weer sterk aan de wedstrijd en wist in de eerst ronden op te werken na de 15de plaats. Hij ging ook vrij snel naar de 12de plaats, toen hij in de 6de ronde een hachelijk moment kreeg in een bijna vol gas bocht was hij het achterwiel bijna kwijt en kon maar net zijn Kawasaki op het asfalt houden. Frank besloot nadat moment geen enkele risico meer te nemen en hem aan de finish te brengen. Frank wist nog wel twee plaatsen te winnen om uiteindelijk op de 10de plaats over de finish te komen.
Het IRRC seizoen 2013 is een bewogen jaar geweest, dit jaar namelijk op een Kawasaki zx 10r en dat was zeker even wennen voor Frank en voor het team. En dan ook nog op het moment dat het goed ging crasht hij in Chimay en breekt daarbij zijn sleutelbeen. Toch zijn wij wat wijzer geworden over de motor, maar hebben wij helaas nog niet helemaal de goede afstelling voor de motor. Deze winter zal er hard worden gewerkt om een aantal wijzigingen aan de motor door te voeren om volgend jaar sterker terug te komen en om mee te strijden om het IRRC kampioenschap 2014.
Namens Performance Racing Achterhoek,
Arno Wassink